Problem je rješenje

Problem je rješenje

Sve što nam se desi, možemo da posmatramo na najmanje dva načina – da smo ili “jadni mi, kako nas je zadesila strašna nevolja”, ili da pokušamo da stvari uzmemo u svoje ruke, pa da iz krize izađemo makar malo pametniji nego što smo bili juče.

Kako reče Aleksandrina Babić, gostujući nedavno u emisiji “Dekodiranje” – “problem je rješenje”.

Ne raduje me epidemija novog koronavirusa. Nimalo. Ali, raduje me što vidim da je epidemija s mrtve tačke pomjerila neke stvari, pa konačno prvi put od 2017, kad je predstavljen servis eZdravlje, za PIN ne moramo da idemo u dom zdravlja ili neku od filijala Fonda zdravstva, već lozinku možemo da kreiramo sami, putem vebsajta. Logično.

Epidemija je bila okidač i za resor prosvete – pod motom “I zdravlje i znanje” kreiran je portal Uči doma, snimljeno je više stotina video predavanja za osnovne i srednje škole… Koristeći svakako i druge elektronske servise, nastavnici i profesori i dalje su u komunikaciji sa učenicima, koji nastavu prate od kuće. U najavi su i servisi koji će omogućiti interakciju i provjeru znanja.

Vjerujem da je ovako postavljen sistem odlična osnova za neku buduću platformu koja će omogućiti obrazovanje (k)od kuće – za djecu koja drugačije ne mogu da prate nastavu, za djecu iz manjih mjesta gdje su škole na ivici zatvaranja… Svakako, to bi značilo i izmjene zakona i definisanje uslova u kojima se i kako realizuje nastava i organizuje provjera znanja na taj način. Ali, to je lakši dio. Najvažnije – sistem je postavljen na noge.

Kriza uzrokovana novim koronavirusom donijela je na svijet i platformu “Study Buddy”, putem koje će vršnjaci jedni drugima pomagati u savladavanju školskog gradiva.

Mnogi su u ovim danima prvi put radili od kuće i koristili brojne elektronske servise za rad na daljinu. Mnogi su prvi put platili račune putem interneta. Prvi put gledali pozorišnu predstavu online…

Suština je da je problem – stvorio rješenja. A biće ih još.

Hakaton inspirisan novim koronavirusom

Kriza uzrokovana novim koronavirusom inspiracija je i za organizaciju CoronaThona, virtuelnog takmičenja u programiranju tokom kojeg će timovi imati 48 sati da razviju rješenja na temu koronavirusa.

“Cilj hakatona je da se pronađu rješenja koja će Crnoj Gori pomoći da se brzo prilagodi, odgovori na krizu i oporavi od posljedica novog virusa korona. Događaj će okupiti digitalnu zajednicu, stručnjake iz različitih oblasti i građane”, navodi se, pored ostalog, na vebsajtu takmičenja.

Takmičenje će biti održano od 24. do 26. aprila, a prijave se podnose do 20. aprila, do 23.59 sati, popunjavanjem obrasca na sajtu www.coronathon.me.

Hakaton i slična takmičenja značajni su ne samo za zajednicu, već i pojedince koji učestvuju u njima.

Rajko Orman bio je srednjoškolac i jedan od članova najmlađeg tima na hakatonu 2012. godine, u Podgorici. Za ekipu iz Nikšića, govorili su tada da su “budućnost crnogorske IT scene” i da će “biti aždaje”.

Nikšićka ekipa na hakatonu 2012, Foto: vijesti.me

Osam godina kasnije, Rajko je sam svoj gazda – pred kraj 2019. osnovao je firmu Arch Logic”

“Najveći značaj hakatona za mene bio je upoznavanje ljudi koji su učestvovali, a i koji su organizovali hakaton. Posebno bih izdvojio genijalnu Digitalizuj.me ekipu koja me je naučila da razmišljam outside of the box i da ne idem istom putanjom kao i svi drugi, već da istražujem svoja interesovanja. To me je i navelo da ostvarim viziju kroz pokretanje sopstvene firme. Sada mogu da biram sa kim i na čemu ću raditi, te da usmjerim svoju energiju samo na projekte koji me inspirišu”, kaže on.

Osnivač firme “Codingo” Ivan Radunović učestvovao je na velikom broju hakatona i sličnih tamkičenja. Kaže, to je jedinstvena prilika za povezivanje sa ljudima iz iste niše. Nekad je na takmičenja išao da testira sebe i ekipu, a sad su događaji poput hakatona za njega i kolege prilika da prepoznaju i upoznaju mlade talente, koje bi mogli da dovedu u firmu.

Ne postoji bolje okruženje da se pokažu vještine od hakatona. Taj trend je odavno počeo globalno, tako da sada firme organizuju hakatone umjesto razgovora za posao. Veću težinu nosi gotovo rješenje koje radi od CV-a i motivacionog pisma”, kaže Ivan.

Veliki je broj startupova koji su nastali iz hakatona, dodaje on, a kao jedan od primjera navodi aplikaciju MSQRD, na kojoj su radila tri mladića, a koja je šest mjeseci nakon hakatona prodata Facebooku za preko milijardu eura.

Foto: MSQRD

Ima veliko povjerenje u najavljeni CoronaThon.

“Ovaj hakaton organizuje prekaljena ekipa, i ima veliku podršku institucija i međunarodnih organizacija, ideje su inspirativne i pravi je momenat da svi koji imaju ideju probaju da je realizuju”, poručuje Ivan.

Šta su teme CoronaThona

Prioritetne teme na koje se traži odgovor učesnika CoronaThona su:

  • zaštita života i javnog zdravlja
  • ubrzanje oporavka
  • obezbjeđivanje održive budućnosti.

U dijelu koji se odnosi na zaštitu života i javnog zdravlja, autori se pozivaju da razviju rješenje koja će pomoći pojedincima i porodicama da očuvaju zdravlje, da se obezbijedi podrška zajednice kako bi se usporilo širenje virusa, doprinese zaštiti zdravstvenih radnika, pomogne u pružanju bržeg i boljeg odgovora zdravstvenog sistema, promovišu zdravi stilovi života i pomogne u izgradnji mehanizama za adaptaciju, uključujući i psiho-socijalnu podršku.

Tema koja se odnosi na ubrzanje oporavka podrazumijeva rješenja koja su podrška biznis sektoru da se prilagodi i ponudi nove usluge, pomoć u kreiranju prilika za zapošljavanje mladih, obezbjeđivanje pristupa finansiranju malih preduzeća i startap biznisa.

Dobro su došle i inovacije u oblasti pružanja usluga i podrške za najranjivije, u kontekstu zapošljavanja i socijalne zaštite, rješenja koja se odnose na zaštitu kreativnih biznisa (mapiranje kreativaca i njihovo povezivanje sa tržišnom potražnjom), upotreba novih podataka i podrška digitalnoj infrastrukturi.

U dijelu koji tretira oblast obezbjeđivanja održive budućnosti, rješenja koja se čekuju su inovacije u cilju održavanja emisije gasova sa efektom staklene bašte na što nižem nivou, kroz zeleni turizam i održivi prevoz, obezbjeđivanje novih zelenih poslova, kreiranje novih kreativnih sadržaja u cilju promocije Crne Gore i njenog kulturnog nasljeđa (npr. kroz demo video igrice), kao i aktivnosti u oblasti obrazovanja, uključujući investiranje u digitalne vještine i infrastrukturu.

“Sva predložena rješenja treba da se fokusiraju na očuvanje ljudskih prava, kao i zaštitu ranjivih grupa”, poručuju organizatori.

Timovi će imati podršku mentora iz IT industrije i iz neke od oblasti na koju se rješenje fokusira. Publika će moći da prati finale takmičenja putem video prenosa uživo.

Ukupni nagradni fond iznosi 13.000 eura, od čega 5.000 za prvo, 3.000 za drugo i 2.000 za treće mjesto. Obezbijeđene su i tri dodatne nagrade od po 1.000 eura.

Pobjednički timovi imaće na raspolaganju i stručnu podršku za sprovođenje rješenja u narednih tri mjeseca, kao i medijsku promociju.

Stručni žiri izabraće pobjednike CoronaThona na osnovu sljedećih kriterijuma: održivost, mogućnost replikacije rješenja, uticaj, izvodljivost, vremenski rok i inovativnost.

“Naglasak je na praktičnim rješenjima koja mogu biti od koristi pojedincima, zajednici i preduzećima u što kraćem vremenskom roku”, poručili su organizatori.

CoronaThorn organizuju Program Ujedinjenih nacija za razvoj (UNDP), Ministarstvo nauke i Ministarstvo kulture, u saradnji sa DevClub, Alicorn, Digitalizuj.me i Naučno-tehnološkim parkom.

Više informacija o hakatonu, pravilima učešća i kriterijumima takmičenja, objavljeno je na zvaničnom vebsajtu www.coronathon.me.

Ne zaboravite – da biste učestvovali na hakatonu, ne morate biti programer, niti prekaljeni IT-jevac.

Dobra rješenja rezultat su rada u timu, a tim čine ljudi sa idejama i profesionalci u svim mogućim oblastima koje vam padaju na pamet.

Svako može da bude dio tima koji daje odgovor na problem.

Dakle, CoronaThon:

DATUM: 24. do 26. aprila
MJESTO DEŠAVANJA: #OstaniDoma

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.